неделя, 21 август 2011 г.

Ръсел и римският папа

Един философ изпаднал в силен потрес, когато чул от Бъртранд Ръсел, че от лъжливо твърдение следва произволно твърдение. Той попитал:
-Вие сериозно ли смятате, че от твърдението "две плюс две е равно на пет" следва, че сте римския папа?
Ръсел отговорил утвърдително.
-И можете да го докажете? - продължил да се съмнява философа.
-Разбира се!
И Ръсел веднага предложил такова доказателство:
1. Да приемем, че 2+2=5 .
2. Изваждаме от двете страни на равенството 3 и получаваме
1=2
3. Разменяме двете страни на равенството
2=1

Римският папа и аз сме двама. Но 2=1. Следователно римският папа и аз сме едно лице. Следователно римският папа съм аз.

Р. Смълян "Как се казва тази книга"

Това, струва ми се, е единствената му издавана на български книга, така че текстът вероятно ще е познат за част от читателите. Не си мислете, че можах да си намеря книгата обаче. И като така и така го превеждах, позволих си малко да съкратя доказателството, защото не видях някакъв дълбок смисъл веднъж да вадя от равенството 2 и после едно. Но ако някой ме убеди, че има такъв, ще го поправя. ... Което може да направи след около седмица, защото пускам кепенците. Дрън! :D

0 коментара:

Публикуване на коментар

 

Категории

Математическа логика

Математически приказки

Химия