неделя, 9 октомври 2011 г.

Двамата братя атоми

(химическа приказка)

Такива истории се случват често. Много по-често, отколкото можем да си представим ... Високо над Земята живеели двама братя - атоми. Мънички и подвижни, те били много задружни - през цялото време се държели здраво един за друг. Но веднъж единият от тях се загледал някъде встрани и малко се отместил от другия. Тогава ги грабнала някаква неизвестна сила, завъртяла ги и се озовали в обятията на великан, който бил шестнадесет пъти по-тежък от всеки от тях.
-Ей, ти какво?! Веднага ни пусни! - гръмко започнали да се възмущават братята. - Не бива да измъчваш тези, които са по-малки от теб!
-Защо да ви мъча? Сега ние с вас сме молекула.
-Ти никого ли си нямаш?
-Загубих брат си. И ние като вас бяхме неразделни, но един ден той изчезна ... Вие се разделихте и аз се слях с вас в молекула.
-Е, като си толкова голям, не е чудно, че си по-силен от нас.
-Силата от големината не зависи. Срещнах веднъж молекула, в която един атом, дванадесет пъти по-голям от всеки от вас, беше хванал двама като мен. А ако му бяхте попаднали вие, и с четирима би се справил ...

Приказката е предложена като дидактически материал на сайта на Новосибирския Аерокосмически Лицей. Идеята е учениците самостоятелно да напишат продължение. Аз, осмисляйки всички известни ми аспекти на безумното положение, в което са в момента точните науки в образователната ни система, намирам за задоволително и просто да разпознаят веществата. Изпитвах изкушение леко да я редактирам/стилизирам, на което устоях, но ако щях да работя по нея в клас, задължително бих го направила. :)

6 коментара:

  1. Интересно. Предполагам, че няма проблем да го използвам като упражение в някое от обученията, които водя?

    ОтговорИзтриване
  2. Не, разбира се. Малко ме изненадва, че може да ти свърши работа, но за мен е чест! :)

    ОтговорИзтриване
  3. Вода, въглероден двуокис и метан :-)
    H2O; CO2; CH4

    ОтговорИзтриване
  4. Въглероден диоксид. Кой не е в час със съвременната номенклатура?! :D {}

    ОтговорИзтриване
  5. :) Е, това да ..., ама то май е от серията "на сън да ме бутнеш". А тия дни се хващам, че не мога да си спомня някои думи, вярно съставни чуждици ..., стигам до представката и дотам. Почнах да се чудя дали не съм си докарала някой микроинсулт с тия ужаси? Ама сигурно прекалявам в предположенията. :)

    ОтговорИзтриване

 

Категории

Математическа логика

Математически приказки

Химия