сряда, 21 септември 2011 г.

Яхния от моркови

продължение на "Горкият Зайко"

Срещнали се Лиса и Мечокът.
-Накъде така, сестрице?
-Бързам към къщи. Зайко ми даде два моркова. Яхния ще си варя.
-И на мен ми даде четири. И аз ще си направя яхния.
Видяла хитрата Лиса, че Мечокът има повече моркови от нея и казва:
-Слушай, а защо да не я направим заедно, а?
Съгласил се Мечокът. Начупили клонки, напалили огън, сварили яхнията. Тъкмо седнали на масата, долетял Жеравът:
-Здравейте! Няма ли да се намери малко храна и за уморения пътник?
-Я, какъв си хитрец! - възкликнала Лиса. - А ти какво ще ни дадеш?
-Рибка ще ви дам.
Съгласили се те. Седнали всички заедно, разделили яхнията поравно и се наобядвали. Жеравът пуснал на земята шест рибки и отлетял.
-Три за теб и три за мен, да ги разделим поравно? - попитала Лиса Мечока.
Той помислил и отвърнал:
-Не е справедливо. Ти имаше два моркова, а аз четири. Така и рибките ще разделим.
Нямало лисицата къде да ходи, отстъпила. Въпреки това сега тича из цялата гора и навсякъде се хвали, че е надхитрила и измамила Мечока.

А ти как мислиш, справедливо ли разделили рибките?

Източник: Pedagogic.ru: Библиотека по педагогике

4 коментара:

  1. е то от морковите и жеравът е ял, ама риба и моркови малко трудно се сравняват :)

    ОтговорИзтриване
  2. :D Е, не съм я измислила аз, само превеждам.

    ОтговорИзтриване
  3. "Справедливо" не е математическо понятие...
    Но може да се твърди, че:

    1)Мечокът е нахранил жерава с два от своите моркови. Лисицата е изяла сама морковите си. Така отплатата на Жерава би трябвало да е насочена само към Мечока, защото замяната е три рибки за морков. Това оправдава хвалбите на Лисицата. Тя е яла от рибите на Мечока.

    2)Ако предположим, че Мечокът и Лисицата са дали по един морков на Жерава за които той се отплаща с шест рибки, то Лиса е ощетила Мечока с един морков без една рибка. Което е абсолютно същото.

    ОтговорИзтриване
  4. :) И аз това измъдрих като решение. В източника не видях да има.

    ОтговорИзтриване

 

Категории

Математическа логика

Математически приказки

Химия