сряда, 8 август 2012 г.

Появата на нулата


По изключение нещо за най-малките ученици и старшите групи на детската градина. :)
 
Шестицата поливала цветя и била толкова погълната от заниманието си, че се стреснала, чувайки непознат глас: „ Кажете, моля, къде живеят цифрите?”  Цифрата Шест се обърнала и видяла симпатично овално същество.
-При вас ме изпрати царица Математика – обяснило то. – Нали вие сте и писали с молба за помощ?
-Да, помолихме я да ни научи да броим с по-големи числа. Миналата година, например, отгледах множество астри, но не можах да ги преброя. Ние всички тъжим, когато не можем да преброим нещо.
-Не се вълнувайте, аз ще ви помогна! – утешило Шестицата овалното същество.
-Бързо тук! При нас дойде най-голямата цифра на света! – започнала да вика въодушевено Шестицата.
Всички веднага се събрали около гостенката.
-Казвам се Нула – вежливо се представила тя на останалите цифри.
-О, колко е кръгла! – възхитила се Тройката.
-А какви числа можеш да броиш? – поинтересувала се Девятката.
-Аз въобще нищо не мога да преброя – въздъхнала гостенката.
-Даже и едно дърво ли не можеш да преброиш? – разстроено попитала Единицата.
-Нищо не мога – потвърдила Нулата.
Цифрите не знаели какво да мислят. Накрая мъдрата Девятка решила:
-Тук има някаква тайна. Ненапразно царица Математика  я е изпратила при нас. Хайде да и построим дом в нашия град, а докато стане готов, нека поживее у всички подред. Ще започнем от теб, Единица. Заведи гостенката у вас да си почине.
-Врабците долетяха, – възкликнала Петицата – бързо да ги преброим!
-Точно десет са – в хор отвърнали Единицата и Нулата, които в този момент заедно преминавали край ятото врабчета.
-Как успяхте да ги преброите толкова бързо? – изненадала се Петицата.
-Не знаем как точно се получи, но като застанахме една до друга, се превърнахме в десятка – отново в хор отговорили Единицата и Нулата.
Цифрите били удивени от такава новина.
-Невероятно! – казала Девятката. – Когато Нулата застане до някоя цифра, тя се превръща в десет пъти по-голямо число.
Петицата прошепнала нещо на Единицата и тя послушно пуснала Нулата, а Петицата се строила до нея. И след това се разсмяла:
-Ето, и аз проверих! Колко голяма станах, не просто Петица, а цели пет десетици – точно петдесет. Да, да, вярно е!
Цифрите се развълнували, всеки искал да застане заедно с Нулата и да провери своите нови възможности. Двойката литнала с нея към облаците и се превърнала в числото двадесет. Тройката я почерпила със сладкиш и се превърнала в числото тридесет. Четворката обсъдила с Нулата какъв дом да и построят. Разбира се, при това се превърнала в четиридесет. Но Девятката видяла, че гостенката едва не е припаднала от умора и казала със строг глас:
-Води, Единичке, гостенката вкъщи, изтощена е.
Единицата гордо се отдалечила с Нулата под ръка. Всички останали цифри също се отправили към домовете си, завиждайки на щастливата Единица.

                                                       ***

Въпроси и задачи към приказката:

  • С какво характерът на Нулата се отличава от характера на останалите цифри?
  • Как се изменя характерът на Нулата, когато образува десетици с другите цифри?
  • Как мислите, каква къщичка ще построят за Нулата?
  • По кое време на годината най-често навън е нула градуса?
  • След като се казва „нула часа”, защо Нулата не е отбелязана на циферблата на часовниците?
  • Какво значи изразът „пълна нула”? Може ли някой да бъде пълна нула?

                                                     ***
Сценка „Кому е нужна Нулата?”

Децата се делят на групи по три човека. Едно от тях е Нулата, останалите са други цифри. В сценката децата трябва да измислят причина, защо им е необходимо да се превърнат в десетици, и да се опитат да уговорят Нулата да застане редом с тях. Нулата застава редом с този, чиито аргументи изглеждат по-убедителни.

                                                     ***

Портрет на Нулата

Децата изтеглят картончета, на  които са отбелязани различни настроения, напр. замечтано, радостно, тъжно. Те трябва да нарисуват портрет на Нулата в такова настроение.

                                                      ***

Игра „С Нулата срещни се”

Едно от децата е Нулата, а другите държат картончета  с останалите цифри.
Нулата произнася: „С Нулата срещни се, в десетица превърни се! Таня и Светла, излезте!”
Двете деца излизат, а това, което играе Нулата, трябва бързо да назове двете двуцифрени числа, които се образуват, когато нулата се постави след цифрите на техните картончета.

                                                       ***

Домашна работа
Нарисувайте или напишете списък на предметите в дома ви, които по формата си напомнят за Нулата. Измислете кратка история, как Нулата се сприятелила с тези предмети.

                                                    ***
Работа по домашното задание

Децата четат/разказват своите приказки. От работите им се съставя книжка „С кого дружи Нулата”


А.Лопатина, М.Скребцова  „Добрата математика”
превод: Gloxy-Floxy

 

0 коментара:

Публикуване на коментар

 

Категории

Математическа логика

Математически приказки

Химия