По изключение нещо за най-малките ученици и старшите групи на детската градина. :)
Шестицата
поливала цветя и била толкова погълната от заниманието си, че се стреснала,
чувайки непознат глас: „ Кажете, моля, къде живеят цифрите?” Цифрата Шест се обърнала и видяла симпатично
овално същество.
-При вас ме
изпрати царица Математика – обяснило то. – Нали вие сте и писали с молба за
помощ?
-Да, помолихме я
да ни научи да броим с по-големи числа. Миналата година, например, отгледах
множество астри, но не можах да ги преброя. Ние всички тъжим, когато не можем
да преброим нещо.
-Не се
вълнувайте, аз ще ви помогна! – утешило Шестицата овалното същество.
-Бързо тук! При
нас дойде най-голямата цифра на света! – започнала да вика въодушевено
Шестицата.
Всички веднага се
събрали около гостенката.
-Казвам се Нула –
вежливо се представила тя на останалите цифри.
-О, колко е
кръгла! – възхитила се Тройката.
-А какви числа
можеш да броиш? – поинтересувала се Девятката.
-Аз въобще нищо
не мога да преброя – въздъхнала гостенката.
-Даже и едно
дърво ли не можеш да преброиш? – разстроено попитала Единицата.
-Нищо не мога –
потвърдила Нулата.
Цифрите не знаели
какво да мислят. Накрая мъдрата Девятка решила:
-Тук има някаква
тайна. Ненапразно царица Математика я е
изпратила при нас. Хайде да и построим дом в нашия град, а докато стане готов,
нека поживее у всички подред. Ще започнем от теб, Единица. Заведи гостенката у
вас да си почине.
-Врабците
долетяха, – възкликнала Петицата – бързо да ги преброим!
-Точно десет са –
в хор отвърнали Единицата и Нулата, които в този момент заедно преминавали край
ятото врабчета.
-Как успяхте да
ги преброите толкова бързо? – изненадала се Петицата.
-Не знаем как
точно се получи, но като застанахме една до друга, се превърнахме в десятка –
отново в хор отговорили Единицата и Нулата.
Цифрите били
удивени от такава новина.
-Невероятно! –
казала Девятката. – Когато Нулата застане до някоя цифра, тя се превръща в
десет пъти по-голямо число.
Петицата
прошепнала нещо на Единицата и тя послушно пуснала Нулата, а Петицата се
строила до нея. И след това се разсмяла:
-Ето, и аз
проверих! Колко голяма станах, не просто Петица, а цели пет десетици – точно
петдесет. Да, да, вярно е!
Цифрите се
развълнували, всеки искал да застане заедно с Нулата и да провери своите нови
възможности. Двойката литнала с нея към облаците и се превърнала в числото
двадесет. Тройката я почерпила със сладкиш и се превърнала в числото тридесет.
Четворката обсъдила с Нулата какъв дом да и построят. Разбира се, при това се
превърнала в четиридесет. Но Девятката видяла, че гостенката едва не е
припаднала от умора и казала със строг глас:
-Води, Единичке,
гостенката вкъщи, изтощена е.
Единицата гордо
се отдалечила с Нулата под ръка. Всички останали цифри също се отправили към
домовете си, завиждайки на щастливата Единица.
***
Въпроси и задачи към приказката:
- С какво характерът на Нулата се отличава от характера на останалите цифри?
- Как се изменя характерът на Нулата, когато образува десетици с другите цифри?
- Как мислите, каква къщичка ще построят за Нулата?
- По кое време на годината най-често навън е нула градуса?
- След като се казва „нула часа”, защо Нулата не е отбелязана на циферблата на часовниците?
- Какво значи изразът „пълна нула”? Може ли някой да бъде пълна нула?
***
Сценка „Кому е нужна Нулата?”
Децата се делят
на групи по три човека. Едно от тях е Нулата, останалите са други цифри. В
сценката децата трябва да измислят причина, защо им е необходимо да се
превърнат в десетици, и да се опитат да уговорят Нулата да застане редом с тях.
Нулата застава редом с този, чиито аргументи изглеждат по-убедителни.
***
Портрет на Нулата
Децата изтеглят
картончета, на които са отбелязани
различни настроения, напр. замечтано, радостно, тъжно. Те трябва да нарисуват
портрет на Нулата в такова настроение.
***
Игра „С Нулата срещни се”
Едно от децата е
Нулата, а другите държат картончета с
останалите цифри.
Нулата произнася:
„С Нулата срещни се, в десетица превърни се! Таня и Светла, излезте!”
Двете деца
излизат, а това, което играе Нулата, трябва бързо да назове двете двуцифрени
числа, които се образуват, когато нулата се постави след цифрите на техните
картончета.
***
Домашна работа
Нарисувайте или
напишете списък на предметите в дома ви, които по формата си напомнят за Нулата.
Измислете кратка история, как Нулата се сприятелила с тези предмети.
***
Работа по домашното задание
Децата
четат/разказват своите приказки. От работите им се съставя книжка „С кого дружи
Нулата”
А.Лопатина,
М.Скребцова „Добрата математика”
превод: Gloxy-Floxy
0 коментара:
Публикуване на коментар